Amennyiben vállalkozását fenntartható módon nyereségesen kívánja üzemeltetni, elengedhetetlen a jövőre vonatkozó üzleti terv készítése, mely egyúttal alapot nyújt a rövid-, közép- és hosszútávú stratégia kialakítására is. Annak érdekében, hogy a jövőre vonatkozó stratégiai döntéseit meghozza szükséges tisztában lennie vállalkozása jelenlegi helyzetével. Pénzügyi kimutatásaink segítségével átfogó képet kap társasága aktuális jövedelemtermelő képességéről és pénzügyi helyzetéről.
Az üzleti terv készítése egy nagyobb, több fős vállalkozás esetében több szakterület részvételét is igényli. Az egészen kicsi vállalkozások esetében a tulajdonosnak kell "mindenhez értenie" - ami persze nem egyszerű feladat, de segítségére lehet egy jó könyvelő és egy marketing tanácsadó is.
Az üzleti terv összefoglalja a vállalkozás jövőbeli terveit arra vonatkozóan, hogy
mekkora eladásokat tervez,
milyen ütemezésben és
ezzel mennyi bevételt fog termelni.
A bevételeket összevetve a várható kiadásokkal, láthatóvá válik a tervezett jövedelem.
Az üzleti terv "párja" a pénzügyi terv, amely számba veszi a vállalkozás kiadásainak alakulását is.
Az üzleti terv segítségével biztosak lehetünk abban, hogy az ötletünk megvalósítása során nem esünk csapdákba. Az üzleti terv feladata, hogy lemodellezze a cég működési folyamatait. A modellezés segít abban, hogy megtaláljuk az ideális utat amely az ötletünkből egy működőképes céget hoz létre.
Az üzleti terv mennyiségekkel és értékkel is számol.
Ehhez adott esetben tudnunk kell, hogy - ha termékről van szó - milyen kartonozási, raklapozási jellemzők vannak (vagyis hány darab van egy kartonban, egy raklapon).
Az érték számítása lehet egyszerű szorzás is (a forint darabár szorozva a mennyiséggel), de bonyolíthatja a pontos üzleti terv készítését a devizaárfolyam is.
Időtáv
A gyakorlatban az üzleti terv jellemzően 1 évre készül. Erre az időintervallumra pontos előrejelzés készíthető, az ennél hosszabb távú terv viszont sok bizonytalansági tényezőt tartalmaz, ennél rövidebb távra pedig szinte felesleges tervezni. Mindenképpen fontos megjegyezni, hogy az üzleti terv nem kőbe vésett dolog: ha sok minden változik az üzleti, vállalkozási környezetben, akkor módosított üzleti tervet kell készíteni.
Tervezés lépései
SWOT analízis készítése
piacelemzés
célcsoportok definiálása
szezonalitás felmérése
időzítési terv készítése
eladások megtervezése
költségek kiszámítása, időbeli tervezése
készpénzáramlás tervezése (cashflow)
eredmény tervezés
Célok
Amikor realista, a cégvezetést segítő üzleti terv készül, akkor kiváló segítség lehet egy menedzsment módszer, az úgynevezett SMART célmeghatározás. A SMART betűi egy-egy fontos céljellemzőt takarnak:
Specific - specifikus: konkrét és nem lózungok állnak mögötte
Measurable - mérhető: onnan tudjuk, hogy valamit elértünk-e, hogy számszerűsítjük
Actionable - "lereagálható": csak azt érdemes célként definiálni, amire van egy következő lépésünk is
Realistic - realista
Time - időhöz köthető és kötött
Ha a vállalkozás céljait - még akár üzleti terv dokumentálása nélkül is - SMART módon határozzuk meg, máris sokat tettünk az üzleti siker érdekében!